Babynamenoverzicht.nl - Home Wiki Eten

Eten tijdens de zwangerschap

Wat mag je nu wel en niet eten en waar moet je op letten?

Wel eten tijdens de zwangerschap

  • Verse vis, niet meer dan 2x per week
  • Eet alleen hardgekookte of doorbakken eieren
  • Beperk je drop gebruik tot enkele dropjes per dag

Niet eten tijdens de zwangerschap

  • Eet niet meer dan 1 boterham met lever(producten), dus smeerworst of paté. Op deze manier krijg je op een dag teveel vitamine A binnen
  • Eet geen zachte kaas gemaakt van rauwe melk. Deze kaas kan de listeria bacterie bevatten. Dit kan zelfs leiden tot een miskraam. In Frankrijk vind je als het om rauwmelkse kaas 'Au lait cru, De Meaux", "Fermier" of alleen "Cru". ' op de verpakking.
  • Niet verse vis uit de koeling zoals gerookte zalm, paling, mosselen, geen rauwe vis of schaal- en schelpdieren, zoals oesters, geen paling uit Nederlandse rivieren
  • Eet geen rauw vlees zoals tartaar, carpaccio, halfdoorbakken biefstuk
  • Eet geen rauwe vleeswaren zoals filet americain, ossenworst, theeworst, chorizo, rosbief, rauwe ham, salami, cervelaat en geen lever.

Waar moet je op letten?

Eet tijdens je zwangerschap volgens de 'Schijf van Vijf', op deze manier krijg jij en je kind de juiste voedingsstoffen en voldoende(!) voedingsstoffen binnen. Voor voldoende calcium, eet elke dag wat kaas.

Voor meer informatie bekijk dan de site van het voedingscentrum: Voedingscentrum


Heb je aanvullingen? Wij stellen het op prijs: info@babynamenoverzicht.nl!
Vermeld aub het wiki-onderdeel waar je iets aan wilt laten vullen!


Terug naar de Wiki-index van Babynamenoverzicht.nl